Tarom nu se mai face bine: câți oameni rămân fără loc de muncă, din cauza pandemiei

de: Alexandru Puiu
23 10. 2020

Dacă nu erau suficiente exemple dezastruoase din punct de vedere economic provocate de pandemie, poți să adaugi și Tarom pe lista victimelor.

Chiar dacă s-au reluat pentru un moment zborurile cu avionul spre meleaguri străine, valul al doilea de pandemie a pus o piedică serioasă companiilor aeriene. Spre deosebire de jucători importanți din domeniu care au avut puterea să reziste cât de cât situației actuale, Tarom are probleme majore. Din păcate, viitorul angajaților este mai incert ca niciodată.

Nu mai puțin de 30% dintre angajații Tarom vor rămâne fără un loc de muncă. Sub presiunea reducerii numărului de curse și, implicit, de călători, compania aeriană de stat trece prin restructurări masive, de la piloți la stewardese. În prima fază, vor fi disponibilizați angajați din administrație, dar toate structurile companiei vor fi afectate.

În prima fază, au avut loc demisii voluntare. Cei care au ales să plece în acest fel ”s-au bucurat” de salarii compensatorii, aproximativ 150 de persoane.

Până la finele anului, pierderile înregistrate de Tarom vor ajunge la 300 de milioane de lei, dar este improbabil să se oprească acolo. Nimeni nu știe cum și când se va încheia pandemia, iar oamenii nu vor reveni prea curând în același număr în avion. Dacă nu cumva va intra în faliment între timp, șansele de revenire ale Tarom pot fi întrevăzute abia în 2024.

Măsura concedierilor este una propusă de mult timp la Tarom, împreun cu reînnoirea flotei. Nu a avut neapărat legătură cu pandemia, dar efectele răspândirii infecțiilor cu coronavirus au accelerat procesul. În ceea ce privește reînnoirea flotei de avioane, probabil că măsura va mai fi amânată pentru câțiva ani. Din pâcate, există deja niște avioane pentru care Tarom a semnat un leasing operațional și pe care trebuie să le achite în rate lunare sau trimestriale, ceea ce ridică noi probleme pentru compania de stat.